SNABBMAT

2017-05-08

Sötpotatis / Avokado / Blandsallad / Ägg / Olivolja / Sesamfrön / Salt / Peppar.

Gör så här: Skala sötpotatisen, dela i mindre bitar och koka till att den är färdig.

Ägget pocherar jag genom att koka upp vatten, häller i en skvätt ättika och sänker temperaturen så att vattnet inte stormkokar. Sen rör jag om med en sked så att en virvel bildas och tippar ner ägget (som jag knäckt i en liten skål). Jag plockar upp det efter tre minuter och serverar med sötpotatis, avokado, sallad, sesamfrön, olivolja, salt och peppar.

 

CROQUE MONSIEUR

2017-05-04

Surdegsbröd / Skinka / Parmesan eller annan hårdost / Dijonsenap / Smör / Flingsalt.

Gör så här: Bred dijonsenap på en brödskiva och smör på en annan, lägg på skinka och riv över ost. Strö över flingsalt.  Kläm ihop och stek i smör. Servera med sallad.

CHIAPUDDING

3 msk chiafrön / 1 1/5 dl osötad havremjölk / frysta blåbär / banan / granola / kokosflakes / honung.

Gör så här: Blanda chiafrön och havremjölk och ställ i kylskåpet över natten. Tina blåbär över natten i kylskåpet, eller koka upp i en kastrull på morgonen. Smaksätt blåbären med flytande honung.

Rör om i chiapuddingen på morgonen och toppa med blåbär, banan, granola och kokosflakes.

OVERNIGHT OATS

2017-04-09

1 dl fiberrika havregryn / 0,75 dl mjölk / 0,5 dl naturell yoghurt / 1 banan / flytande honung / kanel / granola el valfria nötter.

Gör så här: Mosa halva bananen och blanda den tillsammans med havregryn, mjölk och yoghurt i en skål. Ringla försiktigt ner lite honung och pudra i kanel. Rör runt och ställ i kylskåpet över natten.

Ta fram på morgonen och toppa med resten av bananen och granola eller valfria nötter.

SALT GRANOLA

3 dl hel bovete / 2 dl pumpakärnor / 1 dl sesamfrön / olivolja / grillkrydda (jag använder Santa Marias ekologiska som innehåller salt, lök, paprika, svartpeppar, vitlök, cayennepeppar och ingefära) / flingsalt.

Gör så här: Blötlägg bovete, pumpakärnor och sesamfrön i en timme, sila bort vattnet. Ringla försiktigt i olivolja, pudra över grillkrydda och tillsätt några nypor flingsalt. Blanda runt och bred ut på en plåt, rosta i ugnen på 200 grader i 30 minuter, eller så lång tid det tar för granolan att rosta. Vänd runt några gånger under rostningen.

Servera som topping till hälsotallrikar, bowls och sallad.

PANNKAKSGLÄDJE

2017-02-15

Pannkakor hamnar i topp bland mina frukostfavoriter. Här serverade med snabbstekt banan, blåbärssylt och lönnsirap.
4 dl mjölk / 2 dl vetemjöl / 2 ägg / en nypa salt / kokosolja / bananer / blåbärssylt / lönnsirap.

Gör så här: Vispa mjölk och vetemjöl. Vispa upp äggen och blanda sedan ner dem i äggsmeten. Salta och stek varje pannkaka i en klick kokosolja.

Dela bananerna på mitten och lägg dem med snittytan nedåt i stekpannan när pannkakorna är färdigstekta. Servera med blåbärssylt och lönnsirap.

HALLOUMISMÖRGÅS

2017-02-01

Ditt favoritbröd / Halloumi / Salladsmix, ruccola eller färsk spenat / olivolja / lime / salt / peppar.

Gör så här: Blanda salladen med olivolja, limesaft, salt och svartpeppar. Fördela salladen på brödet, pressa ner den i brödskivan så att brödet får smak och saftighet av oljan och limesaften. Lägg på stekta skivor av halloumi på smörgåsen.

SAFFRANSSKORPOR

2016-12-14

Leila Lindholms nya kokbok Sweet Christmas är en julbok full med inspiration och recept på klassiska bakverk, värmande desserter och söta godsaker.Jag gjorde en plåt med saffransskorpor, ett recept som jag kommer att återvända till varje jul. Skorporna är lättlagade och fina att ge bort som julgåva i en vacker burk. Servera till fika under hela december.

Mammas Saffransskorpor: 100 g smör / 2 påsar saffran / 2 ekologiska ägg / 1 1/2 dl strösocker / 5 dl vetemjöl / 1 1/2 tsk bakpulver.

Gör så här: Smält smör tillsammans med saffran, häll över i en bunke och blanda med äggen. Blanda ihop de torra ingredienserna och blanda ner i äggsmeten. Forma degen till tre längder och lägg på bakplåtspapper.

Grädda i mitten av ugnen på 175 grader i 25 minuter. Ta ut plåten, sänk temperaturen till 125 grader och dela längderna i cm-tjocka skivor. Använd en sågtandad kniv och var snabb när du delar så att bitarna inte smular sönder. Sätt tillbaka skorporna i ugnen och låt dem torka i 15 minuter.

(Mina ägg som jag använda var små, så jag skvätte ner några droppar vatten i min deg så att den blev blank och inte föll isär när jag gjorde mina längder).  

SKOGSBÄR, YOGHURT, KOKOS OCH PISTAGE

2016-12-08

Helgfrukost aplayfulkitchen1 paket frysta ekologiska bär / 1 msk honung / 2 msk chiafrön / 1 dl vatten / turkisk yoghurt / rostade kokosflakes / pistagenötter / honung till topping.
Gör så här: Koka upp bären tillsammans med 1 dl vatten och 1 msk honung. Söta mer om du önskar. När bären är mjuka, ta åt sidan och blanda ner 2 msk chiafrön och låt sylten tjockna. Häll över i en burk och förvara i kylskåp, håller i några dagar och passar utmärkt till frukostgröten eller yoghurten.

Helgfrukost aplayfulkitchen Här serverar jag sylten med turkisk yoghurt, rostade kokosflakes, pistagenötter och toppar med honung.
Helgfrukost aplayfulkitchen

CHIAPUDDING, KANEL, BANAN OCH ÄPPLE

2016-11-28

Chiapudding kräver sin topping och behöver stå och svälla innan servering. Jag ställer den i kylen över natten så är den färdig att äta på morgonen eller till mellis under dagen. Servera chiapuddingen med färska bär, granola, flytande honung eller varma bär. Eller som här med kokos samt varma äpplen och bananer med smak av kanel.Chiapudding aplayfulkitchenAmaryllis aplayfulkitchenChiapudding aplayfulkitchen Chiapudding aplayfulkitchen

1 1/2 dl osötad havremjölk / 3 msk chiafrön / Bananer / Äpplen / Kokosolja / Flytande honung / Kanel / Kokosflingor.

Gör så här: Blanda havremjölk och chiafrön i ett glas eller i en skål. Ställ i kylen över natten.

Smält en klick kokosolja i en stekpanna, stek bitar av banan och äpple och avsluta med att pudra över kanel och ringla över honung. Rör om chiapuddingen och lägg upp i en skål, toppa med den varma frukten och strö över kokosflingor.

Chiapudding aplayfulkitchen

KORVGRYTA

2016-11-23

Bolognese, stroganoff eller gryta. Kärt barn har många namn. Oavsett vad du kallar den så går den snabbt att veva ihop och uppskattas av både stora och små. Korvgryta aplayfulkitchenKorvgryta aplayfulkitchen Korvgryta aplayfulkitchen400 g Barnens Grillkorv / 1 gul lök / 2 vitlöksklyftor / 350 g krossade tomater / 2 msk hackad färsk oregano / parmesanost / spagetti / olivolja /  smör / salt / peppar.Korvgryta aplayfulkitchen

Gör så här: Stek korven i smör och lyft åt sidan. Riv lök och vitlök, hacka oregano. Fräs lök, vitlök och oregano i olivolja. Häll i de krossade tomaterna och koka ihop under fem minuter. Dela den stekta korven i bitar och blanda den med tomatsåsen.

Smaka av med salt och blanda korvgrytan med nykokt spagetti, servera med parmesan, svartpeppar och färsk oregano.

Korvgryta aplayfulkitchen

Rätten är tillagad på Lithells nyhet Barnens GrillkorvVill du ha mer sting i din gryta så kryddar du den med chili eller testar någon av Lithells övriga nyheter.