EDAMAME MED FLINGSALT

2016-09-28

Edamamebönor med flingsalt är det perfekta snackset till helgdrinken så väl som till kvällssuget på tisdagen. Superenkelt att tillaga, bönorna hittar du i frysdisken i välsorterade livsmedelsbutiker.
Edamamebönor aplayfulkitchenEdamamebönor aplayfulkitchen

Gör så här: Ånga bönorna i några minuter, enligt anvisning på förpackningen. Lägg upp i en skål och strö över flingsalt.

MATIG HÖSTSALLAD

2016-09-27

Den här tallriken är fullproppad med härligheter och innehåller ingredienser med lång hållbarhet, perfekt att ha hemma.

Jag har nog aldrig ätit så mycket rödbetor som i år. Jag äter dem gärna tillsammans med fetaost, getost eller halloumi, kokar dem med skalet på och klyftar upp precis innan servering. Matig höstsallad aplayfulkitchenHär får betorna sällskap av quinoa som är en proteinrik och glutenfri ört. Till det serveras halloumi, sojabönor som är perfekta att ha i frysen och tina innan servering, tunt skivad polkabeta, sallad och grovt hackade hasselnötter. Dressingen består av olivolja, dijonsenap och salt.

Quinoa/ Halloumi / Rödbetor / Polkabetor / Blandsallad / Sojabönor / Hasselnötter / Buljongtärning / Olivolja / Dijonsenap / Salt. 

Matig höstsallad aplayfulkitchen

Gör så här: Koka quinoan tillsammans med grönsaksbuljongtärningen. Tvätta rödbetorna och koka i lättsaltat vatten. Skiva och stek halloumin. Blanda dressingen genom att röra ut lite dijonsenap i olivolja, smaka av med salt. Skala och skiva de råa polkabetorna tunt. Tillaga sojabönorna enligt förpackningen. Hacka hasselnötterna grovt.

Arrangera salladen på tallriken, lägg på quinoa, tärnade rödbetor, polkabetor, sojabönor, halloumi och hasselnötter. Ringla över dressingen.

SNABB SESAMWOK

2016-09-22

Sesamolja och vitlök är perfekta ingredienser för att få till en smakrik wok. Har du färsk ingefära hemma så är det inte heller fel att riva och ha ner i pannan. Färsk koriander och hackade cashewnötter på toppen är en bonus, men Sriracha och Kikkoman är ett måste.Snabb sesamwok aplayfulkitchenSnabb sesamwok aplayfulkitchen

Äggnudlar / Skogschampinjoner / Zucchini / Morötter / Vitkål / Purjolök / Vitlök / Olivolja / Sesamolja / Sesamfrön / Sriracha / Kikkoman / Salt.

Gör så här: Skiva svampen, vitkålen, löken och zucchinin. Skala morötterna och skär dem i tunna stavar.

Börja med att fräsa svamp, vitkål och morötter i olivolja, när de börjar mjukna så tippar du i purjolök och zucchini. När alla ingredienserna är tillagade men fortfarande har ett tuggmotstånd pressar du i vitlök, saltar, ringlar över sesamolja och ställer åt sidan. Blanda grönsaksblandningen med nykokta och saltade äggnudlar. Servera med kikkoman, sriracha och sesamfrön.

Snabb sesamwok aplayfulkitchen

 

VEGETARISK PASTA

2016-09-19

Den här pastan är en perfekt vardagspasta som du slänger ihop på ett kick. Mängden på de olika ingredienserna är det inte så noga med.Vegetarisk pasta aplayfulkitchen

Pasta / Skogschampinjoner / Kapris / Soltorkade tomater på burk / Gul lök eller salladslök / Vitlök / Olivolja / Parmesan / Svartpeppar / Salt.

Gör så här: Skiva skogschampinjonerna och stek dem i olivolja, när de är så som du vill ha dem vänder du ner hackad lök, pressad vitlök, grovt hackad kapris och skivade soltorkade tomater. På med en skvätt olivolja och låt allt fräsa ihop i en minut. Vänd ner kokt pasta, lägg upp på tallrikar och hyvla över parmesan.

Vegetarisk pasta aplayfulkitchen

ÄPPELPAJ MED NÖTTER

2016-09-15

Jag testade att lägga ett lager av hasselnötter och valnötter på smulpajen. Den mjuka söta frukten i kombination med de knapriga nötterna, succé.
Äppelpaj aplayfulkitchen
Receptet på smulpajen hittar du här. Hacka nötterna grovt och toppa smulpajen med dem innan du sätter in den i ugnen.

FAVORITGRÖT

2016-09-14

Den här gröten går snabbt att laga och mättar länge. Basen är densamma varje gång men toppingen skiljer sig åt beroende på vad som finns hemma. Kombinerat med en kopp kaffe och ett kokt ägg så är detta en superfrukost och en favorit hemma hos mig.Favoritgröt aplayfulkitchen

2 portioner: 1,5 dl ekologiska och fiberrika havregryn / 3 dl osötad havredryck / en nypa salt / 1 mosad banan / valfri topping, till exempel granola, nötter och frukt.

Gör så här: Koka upp havregryn och havredryck tillsammans med en nypa salt. När gröten är färdig så blandar du i en mosad banan. Lägg upp i skålar och toppa med den här granolan, valfria frön och nötter, plommon, persika eller äpple.

Favoritgröt aplayfulkitchen

 

TRATTKANTARELLER, MATVETE OCH SALLAD

2016-09-09

Trattkantareller aplayfulkitchenTrattkantareller, matvete, sallad aplayfulkitchen

Trattkantareller / Matvete / Blandsallad / Grönsaksbuljong / Olivolja / Salt / Dijonsenap / Färsk basilika.

Gör så här: Koka matvetet i grönsaksbuljong. Stek trattkantarellerna i en torr stekpanna så att vattnet kokar ur, tillsätt en skvätt olivolja och salt. Blanda matvete och trattkantareller med blandsallad.

Dressingen gör du genom att försiktigt blanda dijonsenap med olivolja och tillsätta hackad färsk basilika, salt och peppar.

Servera till fisk, kött eller till rödbetor med fetaost och valnötter.

Trattkantareller, matvete, sallad aplayfulkitchen

KANTARELLPASTA

2016-09-08

Om skogslyckan inte infinner sig, handla en näve eller två i affären. Kantareller förgyller vilken dag som helst.

Kantarellpasta aplayfulkitchenKantarellpasta aplayfulkitchen Kantarellpasta aplayfulkitchen

Trattkantareller eller vanliga kantareller / schalottenlök (jag använder en lök till två nävar kantareller / olivolja / salt / peppar / parmesan / ägg / färsk basilika.
Kantarellpasta aplayfulkitchen

Gör så här: Stek kantarellerna i torr stekpanna så att allt vatten svettas bort, tillsätt några skvättar olivolja, finhackad lök, salt, peppar och stek någon minut. Vänd ner pasta, lägg upp på tallrikar och hyvla över parmesan, toppa varje portion med en äggula och färsk basilika.

SMULIG ÄPPELPAJ

2016-09-05

September är äppeltid vilket innebär smulpaj var och varannan dag. Jag minskar ner på sockret och väljer kesella istället för grädde eller vaniljglass. Förutom till helgen då.Smulpaj aplayfulkitchenSmulpaj aplayfulkitchenSmulpaj aplayfulkitchenSmulpaj aplayfulkitchenSmulpaj aplayfulkitchen Svenska äpplen / 100 g smör / 1,5 dl havregryn / 1,5 dl vetemjöl / kardemumma el kanel / strösocker / kesella, grädde eller vaniljglass.

(Använder du en stor form och många äpplen så kan du dubbla receptet på smuldegen).Smulpaj aplayfulkitchen Gör så här: Klyfta äpplen och täck en ugnsform. Strö över kardemumma eller kanel, snåla inte. Pudra försiktigt över lite strösocker. Smält smöret och blanda ner havregryn och vetemjöl. Lägg smulorna på äpplena. Grädda på 200 grader till att smulorna har fått den färg du önskar, 20 till 30 minuter.Smulpaj aplayfulkitchenTips! När äpplena är billiga eller grannen säger att det är fritt fram att plocka, passa på att bunkra frysen genom att kärna ur och klyfta äpplena och frys in i påsar. Då kan du göra äppelpaj och mos hela hösten och vintern.

RÖDBETOR MED BASILIKASMÖR OCH FLINGSALT

2016-08-25

Rödbetpr med basilikasmör aplayfulkitchen

Kokta rödbetor / Rumsvarmt smör / Basilika / Lime / Flingsalt.

Gör så här: Låt smöret bli rumsvarmt och blanda det sedan med hackad färsk basilika och pressad lime. Gör gärna basilikasmöret lite i förväg så hinner det stå till sig lite, men ta fram det i tid ur kylen så att det inte är för kallt vid servering.

Dela de kokta varma rödbetorna och servera med basilikasmöret och flingsalt.

Rödbetpr med basilikasmör aplayfulkitchen

BOVETEGRANOLA

2016-08-24

Det här receptet har seglat upp som en ny favorit. Inspiration fick jag från boken Food Pharmacy som jag har skrivit om här. 

Jag har gjort granolan så många gånger nu så den ena tillagningen inte är den andra lik, jag tar helt enkelt och stoppar i det som jag har hemma. Är hasselnötterna slut så tar jag dubbel mängd valnötter, till exempel.Bovetegranola aplayfulkitchen Bovetegranola aplayfulkitchen

Granolan är glutenfri och är väldigt god att toppa frukostgröten, yoghurten eller chiapuddingen med. Eller tillsammans med frukt när du blir eftermiddags- eller kvällssugen.

Du kan utgå från det här receptet och sedan är det bara att du testar dig fram med dina favoritnötter:

2 dl hel bovete / 1 dl pumpakärnor / 1/2 dl linfrön / 1/2 dl sesamfrön / 1 /2 dl kokosflingor / 1 dl hackade hasselnötter / 1 dl hackade valnötter / 2 tsk kardemumma / 2 tsk kanel / 3 msk kokosolja.

Gör så här: Blötlägg den hela boveten i en halvtimme. Sila bort vattnet och blanda sedan alla ingredienser i en bunke och bred ut på en plåt. Rosta sedan i ugnen på 175 grader, öppna luckan några gånger och rör runt. I min ugn tar rostningen 30-40 minuter. Låt svalna och förvara i en burk med lock.

Bovetegranola aplayfulkitchen

Grapefrukt / Mynta / Bovetegranola (ringla lite honing över om du tycker att grapefrukten är för besk).