månadsarkiv: februari 2015

APELSINCARPACCIO

2015-02-12

Apelsinerna är väldigt goda just nu. Förutom att äta dem som de är och att ha dem i fruktsallad så är de väldigt bra att använda i matlagning.

Många tycker att frukt i mat är lite märkligt, men rätt kombinerat så kan frukten verkligen lyfta andra livsmedel. Till den här apelsincarpaccion blir fetaosten mer balanserad och apelsinen upplevs som mindre söt i kombination med den salta osten. Dessutom är detta ett trevligt vegetariskt alternativ. Servera som en enklare lunch eller en förrätt.

Apelsincarpaccio

Skiva en apelsin tunt och lägg på en tallrik / fördela kokt quinoa över apelsinen / smula över fetaost / toppa med cashewnötter och rostade solroskärnor.

BELUGALINSER MED HALLOUMI OCH APELSIN

2015-02-06

Belugalinser med halloumi och apelsinEn glutenfri, proteinrik, vegetarisk och mättande sallad. Kombinationen apelsin och halloumi är även god som tillbehör till grillat eller som en av fler plockrätter.

Belugalinser med halloumi och apelsinFärsk spenat / belugalinser / tomat / halloumi / apelsin / äppelcidervinäger / olivolja / dijonsenap / salt / peppar

Blanda färsk spenat, tomatklyftor och kokta belugalinser. Slå över en dressing gjord av vinäger, olivolja, senap, salt och peppar. Servera med stekt halloumi och apelsin.

VITAMINBOOST

2015-02-04

Apelsin- och ingefärsjuiceEn boost av antioxidanter och C-vitamin. Friskt, gott och uppiggande.

Apelsin- och ingefärsjuiceMixa 1 skalad apelsin / 2 cm skalad ingefära / 3 isbitar.

GRANOLA MED SMAK AV KOKOS OCH KARDEMUMMA

2015-02-02

Granola granola4 Ett perfekt tillbehör till yoghurt, gröt eller fruktsallad är hemmagjord granola. En favoritblandning är ekologiska havregryn, pumpakärnor och krossade linfrön som jag smaksätter med kokos och stött kardemumma.

3 dl havregryn / 2 dl pumpakärnor / 1 dl krossade linfrön / 1 dl solroskärnor / 1 dl vatten / ½ dl flytande ekologisk honung + kokosflingor och stött kardemumma.

Jag blandar ingredienserna i en bunke, breder ut på bakplåtspapper och gräddar i ugnen i 15 minuter på 175 grader. Tar ut plåten, strör över kokosflingor och kardemumma, blandar och gräddar ytterligare 5 till 10 minuter.