månadsarkiv: oktober 2015

SPENATSOPPA MED ÄGG

2015-10-29

Spenatsoppa KottarHöstSpenatsoppa Riv en gul lök och fräs i en klick smör. Lägg i 400 g fryst ekologisk hackad spenat, häll i 5 dl buljong och koka upp. Häll ner 1 dl matlagningsgrädde, koka upp och smaka av med salt och peppar.

Servera med 5-minuterskokta ekologiska ägg.

HUSKUR

2015-10-18

Det råder sjukstuga här hemma och lillans annars väldigt goda aptit är som bortblåst. Så vad gör man? Experimenterar ihop en mättande smoothie som hon gladeligen klunkar i sig.HuskurMixa ekologiska havregryn, blanda med ekologisk mjölk och mixa ner en banan (eko såklart). Gör i en kanna och ha i kylen så att du enkelt kan ta fram när du får en nickning på frågan ”vill du ha smoothie?”.Höst på Lillhattran

PANNBIFF, SÖTPOTATIS OCH FETAOST

2015-10-09

Pannbiff med sötpotatis Pannbiff med sötpotatisPannbiffar: Blanda 500 g ekologisk blandfärs med 1 msk torkad timjan, 1 tsk salt, 1 tsk dijonsenap, 1 riven vitlöksklyfta, 1 riven gul lök och en 1 msk olivolja. Forma till biffar, stek i smör i en stekpanna och låt biffarna sedan bli genomstekta i ugnen.

Sötpotatisen: Skala och dela sötpotatisen och ringla över olivolja och ha på flingsalt, sätt in i ugnen på 225 grader i ca 30 min. De sista 5 så smular du över fetaost. Klipp över färsk persilja vid servering.

Pannbiff med sötpotatis

FISKGRYTA

2015-10-06

Fisksoppa

1 liten kålrot / 1 liten fänkål / 5 potatisar / 2 morötter / 1 gul lök / 1 burk cocktailtomater / 1 liter buljong / 2 laxfiléer. Det fina med en sån här rätt är att du kan skicka ner vilka mängder du vill i kastrullen så länge vätskan täcker.

Fisksoppa FisksoppaGör så här: Dela kålroten, potatisen och morötterna i mindre bitar och lägg i en kastrull. Häll i cocktailtomater och buljong, koka upp och låt sedan koka i tio minuter. Lägg sedan i den delade fänkålen och löken och låt koka ytterligare fem minuter. Till sist så lägger du i bitar av den tinade laxfilén och sjuder i fem minuter. Sammanlagt har soppan nu kokat i 20 min, utan att något har kokat sönder.

Smaka av med salt och tabasco. Toppa med yoghurt, servera med bröd.

HÄLSOTALLRIK

2015-10-05

Hälsotallrikar i olika utföranden serveras ofta i mitt kök. Gott, lättlagat, kreativt och hälsosamt.

En förutsättning är att du bunkrar upp skafferi, kyl och frys med smarrigheter som du sedan kan plocka ihop när det är dags att äta. Exempel på bra saker att ha hemma är: bulgur, råris, quinoa, fetaost, halloumi, keso, ägg, tonfisk, frysta laxfiléer, bönor, oliver, kapris, frukt, grönsaker, frön och nötter.HälsotallrikEller som här, med: Quinoa, blandsallad, falafel (från frysen), picklade grönsaker (från kylen), fetaost, äpple och grönkålschips (lätt som en plätt att göra). Hälsotallrik

MOROT OCH INGEFÄRA

2015-10-01

En härlig höstsoppa får du om du kokar morötter och lök tillsammans med ingefära, toppar med pumpa- och solroskärnor och serverar med mackor eller pannkakor.
Morotssoppa med ingefäraMorotssoppa med ingefära: Ta fram en kastrull och fräs 1/2 grovhackad gul lök i smör, ner med 10 stycken skalade och delade morötter. Lägg ner en tesilsboll som du har fyllt med 2 cm riven ingefära och häll på 1 liter buljong. Koka i 15 minuter.

Häll av buljongen och ställ åt sidan, plocka bort tesilen och mixa morötterna. Späd sedan med buljong till önskad konsistens. Häll ner en skvätt vispgrädde, koka upp och smaka av med salt.
HösthattranMorotssoppa med ingefära