månadsarkiv: januari 2016

PANKOPANERADE GRÖNSAKER

2016-01-28

Jag har experimenterat fram ett lättlagat snack som passar perfekt som förrätt eller som en av flera plockrätter till helgen. Involvera gärna barnen i tillagningen och servera grönsakerna med sojamajonnäs. Mmmm! Beroendeframkallande.Pankofriterade grönsakerPankofriterade grönsakerPanko är ett asiatiskt ströbröd som är väldigt gott att använda till fiskpanering istället för det klassiska ströbrödet. Här har jag valt att panera broccoli och blomkål och tillagar grönsakerna i ugnen istället för att fritera eller steka i olja, vilket man annars ofta gör. Tillagningen i ugnen gör att grönsakerna inte blir lika oljiga som vid fritering eller stekning.Pankofriterade grönsakerPankofriterade grönsakerPankofriterade grönsakerPanerade Grönsaker: Doppa grönsakerna först i mjöl, sen i uppvispat ägg och slutligen i panko. Placera på en plåt med bakplåtspapper och sätt in i ugnen, 225 grader, i tio minuter. Ta ut plåten, vänd grönsakerna, ringla försiktigt över lite olivolja och sätt in i ugnen i ytterligare tio minuter (eller till att du tycker att de har fin färg).

Sojamajonnäs: Droppa försiktigt ner japansk soja i majonnäs, blanda runt och smaka av.

Pankofriterade grönsaker Pankofriterade grönsaker

HÄLSOTALLRIK MED ROSTAD AUBERGINE

2016-01-20

Den här hälsotallriken är perfekt för hemmalunchen eller för matlådan. Värm på auberginen innan du ska äta, resten av ingredienserna kan ätas kalla.Hälsotallrik A Playful KitchenRostad aubergine / hummus / quinoa / kokt gulbeta / avokado / fetaost / sallad / valnötter.
Rostad aubergine
Rostad aubergine: Dela auberginen, snitta skalet och placera på en ugnsform. Ringla över olivolja, flingsalt och svartpeppar. Rosta auberginen i ugnen till att den krymper ihop och har fått fin färg. Jag sätter ugnen på 225 grader, skakar runt auberginen efter 15 minuter, ringlar över mer olivolja och rostar den 15 minuter till.

Hummus: Mixa eller mosa 1 burk kikärtor. Blanda i 1 tsk tahini och saften av 1/2 pressad citron (eller mer beroende på om du vill ha tydligare smak av citron eller tahini). Blanda i olivolja till önskad konsistens och salta.
Hälsotallrik

AVOKADO OCH ÄGG

2016-01-08

Det är superlätt att pochera ägg. Koka upp vatten och en msk ättika i en liten kastrull. När vattnet nästan kokar sänker du värmen och rör runt med en sked så att det skapas en virvel. Knäck ner ett ägg i en kopp och häll försiktigt i ägget i kastrullen och ställ klockan på tre minuter. Plocka upp ägget med en slev och häll i nästa ägg.

Servera med lax eller med mosad avokado. Trevlig helg!A Playful KitchenA Playful KitchenEn skiva bröd / en halv mosad avokado / ett pocherat ägg / salladsblad / pressad citron / olivolja / flingsalt / torkad chili.
A playful Kitchen