månadsarkiv: augusti 2016

RÖDBETOR MED BASILIKASMÖR OCH FLINGSALT

2016-08-25

Rödbetpr med basilikasmör aplayfulkitchen

Kokta rödbetor / Rumsvarmt smör / Basilika / Lime / Flingsalt.

Gör så här: Låt smöret bli rumsvarmt och blanda det sedan med hackad färsk basilika och pressad lime. Gör gärna basilikasmöret lite i förväg så hinner det stå till sig lite, men ta fram det i tid ur kylen så att det inte är för kallt vid servering.

Dela de kokta varma rödbetorna och servera med basilikasmöret och flingsalt.

Rödbetpr med basilikasmör aplayfulkitchen

BOVETEGRANOLA

2016-08-24

Det här receptet har seglat upp som en ny favorit. Inspiration fick jag från boken Food Pharmacy som jag har skrivit om här. 

Jag har gjort granolan så många gånger nu så den ena tillagningen inte är den andra lik, jag tar helt enkelt och stoppar i det som jag har hemma. Är hasselnötterna slut så tar jag dubbel mängd valnötter, till exempel.Bovetegranola aplayfulkitchen Bovetegranola aplayfulkitchen

Granolan är glutenfri och är väldigt god att toppa frukostgröten, yoghurten eller chiapuddingen med. Eller tillsammans med frukt när du blir eftermiddags- eller kvällssugen.

Du kan utgå från det här receptet och sedan är det bara att du testar dig fram med dina favoritnötter:

2 dl hel bovete / 1 dl pumpakärnor / 1/2 dl linfrön / 1/2 dl sesamfrön / 1 /2 dl kokosflingor / 1 dl hackade hasselnötter / 1 dl hackade valnötter / 2 tsk kardemumma / 2 tsk kanel / 3 msk kokosolja.

Gör så här: Blötlägg den hela boveten i en halvtimme. Sila bort vattnet och blanda sedan alla ingredienser i en bunke och bred ut på en plåt. Rosta sedan i ugnen på 175 grader, öppna luckan några gånger och rör runt. I min ugn tar rostningen 30-40 minuter. Låt svalna och förvara i en burk med lock.

Bovetegranola aplayfulkitchen

Grapefrukt / Mynta / Bovetegranola (ringla lite honing över om du tycker att grapefrukten är för besk).

GRÖNKÅLSCHIPS

2016-08-18

Grönkålschips aplayfulkitchenGör så här: Riv bladen i mindre bitar, lägg på en plåt och ringla försiktigt över olivolja, strö över flingsalt och blanda. Värm ugnen till 150 grader och sätt in plåten i ca 20 minuter. Öppna luckan och vänd ett par gånger. Chipsen är klara när de är helt krispiga.Grönkålschips aplayfulkitchen

VEGETARISK KÖTTFÄRSSÅS

2016-08-17

Alla har vi väl ett recept på köttfärssås. Vad som alltid ingår i min är vitlök, lök, buljongtärning, soja, tomatpuré, krossade tomater, salt, svartpeppar och torkad oregano. Och så färsen förstås, som jag nu har testat att byta ut mot en vegofärs. Resultatet blir inte lika ”tuggigt” som med animalisk färs, så bered dig på en annan konsistens. Men testa!

Jag använde den svensktillverkade vegofärsen från Anamma, gjord på soja och rik på protein.Vegetarisk köttfärssås aplayfulkitchenVegetarisk köttfärssås aplayfulkitchen

RÖDBETSSALLAD

2016-08-16

Rödbetssallad aplayfulkitchen

Svenska rödbetor / Chevreost / Färsk spenat / Matvete / Valnötter / Olivolja / Flytande honung / Flingsalt.Rödbetssallad aplayfulkitchen

Gör så här: Skär bort blasten och tvätta rödbetorna. Koka dem i lättsaltat vatten och skär dem sedan i bitar, om du vill så skalar du dem men jag behåller det tunna skalet. Koka matvetet enligt förpackningen.

Lägg upp färsk spenat, matvete och rödbetor på en tallrik. Skär osten i skivor, behåll skalet och stek sedan i olivolja på ena sidan till att osten börjar smälta.

Placera osten på tallriken, toppa med valnötter och ringla över honung, olivolja och flingsalt.

FOOD PHARMACY

2016-08-11

Food Pharmacy startade i bloggform för två år sedan av Lina Nertby Aurell och Mia Clase. Med glimten i ögat tar de med sig läsaren in i en värld av antiinflammatorisk mat, tarmfloror och goda bakterier. Till sin hjälp har de professor Stig Bengmark som säkerställer fakta och guidar dem rätt i sina tarmrelaterade funderingar. För några veckor sedan fick jag deras första bok i brevlådan. Food Pharmacy aplayfulkitchenFood Pharmacy aplayfulkitchenDe senaste åren har jag experimenterat med glutenfria månader, sockerfria perioder och stunder utan rött kött. Det jag har lärt mig av det är att vara kreativ i köket, hittat råvaror som har blivit nya favoriter och framförallt så har jag lärt känna min kropp och vad den mår bra av.

När jag nu har läst boken Food Pharmacy så slås jag av hur lite jag vet om tarmfloror och bakterier. Boken inspirerar mig återigen till att experimentera i köket, denna gång med grönsaker och fiberrika livsmedel som tar längre tid för kroppen att bryta ner och bidrar till en längre mättnadskänsla och ett stabilt blodsocker.

Boken guidar läsaren i det antiinflammatoriska köket. Bland annat kan du läsa om hur du och dina barn myser utan socker, att det är skillnad på fett och fett, hur du kan frossa i grönsaker och att det kan vara en god idé att ge kroppen en chans att återhämta sig ibland.Food Pharmacy aplayfulkitchenFood Pharmacy aplayfulkitchen

Food Pharmacy har bland annat lärt mig att:foodpharmacy_apk Om du har blivit det minsta nyfiken så rekommenderar jag att du införskaffar boken, jag har redan gjort en lista på vänner och bekanta som jag ska tipsa. Kika även in på bloggen med samma namn: Food Pharmacy 

Boken innehåller ett tiotal recept, bland annat en pesto gjord på morotsblast:Food Pharmacy aplayfulkitchenFood Pharmacy aplayfulkitchen3 stora morötter / 1 dl morotsblast / 1 vitlöksklyfta / 1 dl basilikablad / 1 dl hasselnötter / 1 msk pressad citron / 1/2 dl olivolja / salt / svartpeppar.

Gör så här: Riv av blasten från morötterna och hacka den grovt. Mixa tillsammans med vitlöken, basilikan, hasselnötterna och citronen. Tillsätt olivolja i en tunn stråle till att peston har tjocknat. Smaka av med salt och peppar.

Ta morötterna och en potatisskalare, mandolin eller grönsakssvarv och riv ner morötterna som långa spagettis i en fin tallrik. Toppa med peston!

Food Pharmacy aplayfulkitchen