månadsarkiv: maj 2017

VEGETARISK BOWL

2017-05-31

Sötpotatis / Fänkål / Kalamataoliver / Bulgur / Machesallad / Olivolja / Flingsalt.

Gör så här: Skala och skiva sötpotatisen i centimetertunna skivor. Dela fänkålen. Lägg fänkål och sötpotatis tillsammans med oliverna i en ugnsform, ringla över olivolja och rosta i ugnen på 225 grader i 20 – 40 minuter.

Servera med bulgur, machesallad, olivolja och flingsalt.

SPARRIS OCH ÄGG

Sparris / Ägg / Bulgur / Salt Granola (recept här) / Olivolja / Flingsalt / Svartpeppar. 

Gör så här: Skär bort det hårda längst ner på sparrisen, stek sparrisen i olivolja. När sparrisen är färdig, stek äggen i samma panna. 

Servera sparris och ägg tillsammans med bulgur och salt granola.

SÖTPOTATIS- OCH AVOKADOMACKA

2017-05-29

Sötpotatis / Avokado / Favoritbröd / Pumpakärnor / Sesamfrön / Ruccola / Olivolja / Flingsalt.

Gör så här: Skala sötpotatisen och tärna den i mindre bitar. Koka sötpotatisen och mosa den med en gaffel, droppa i olivolja, salta och blanda runt.

Klicka ut sötpotatisröran på ditt favoritbröd och toppa med avokado, pumpakärnor, sesamfrön, ruccola, olivolja och flingsalt.

SNABBMAT

2017-05-08

Sötpotatis / Avokado / Blandsallad / Ägg / Olivolja / Sesamfrön / Salt / Peppar.

Gör så här: Skala sötpotatisen, dela i mindre bitar och koka till att den är färdig.

Ägget pocherar jag genom att koka upp vatten, häller i en skvätt ättika och sänker temperaturen så att vattnet inte stormkokar. Sen rör jag om med en sked så att en virvel bildas och tippar ner ägget (som jag knäckt i en liten skål). Jag plockar upp det efter tre minuter och serverar med sötpotatis, avokado, sallad, sesamfrön, olivolja, salt och peppar.

 

CROQUE MONSIEUR

2017-05-04

Surdegsbröd / Skinka / Parmesan eller annan hårdost / Dijonsenap / Smör / Flingsalt.

Gör så här: Bred dijonsenap på en brödskiva och smör på en annan, lägg på skinka och riv över ost. Strö över flingsalt.  Kläm ihop och stek i smör. Servera med sallad.

CHIAPUDDING

3 msk chiafrön / 1 1/5 dl osötad havremjölk / frysta blåbär / banan / granola / kokosflakes / honung.

Gör så här: Blanda chiafrön och havremjölk och ställ i kylskåpet över natten. Tina blåbär över natten i kylskåpet, eller koka upp i en kastrull på morgonen. Smaksätt blåbären med flytande honung.

Rör om i chiapuddingen på morgonen och toppa med blåbär, banan, granola och kokosflakes.