månadsarkiv: juli 2017

POTATISSALLAD

2017-07-21

Färskpotatis / Fänkål / Rödlök / Blandsallad / Yoghurt / Dijonsenap / Limesaft / Salt.

Gör så här: Lägg kokt färskpotatis, tunt skivad rödlök och fänkål på ett fat tillsammans med sallad. Blanda en dressing på senap, yoghurt, limesaft och saft. Smaka av och ringla försiktigt över potatissalladen, vänd runt.

QUESADILLAS med ROSTADE KIKÄRTOR och FETAOST

2017-07-20


Kikärtor / Fetaost / Tortillabröd / Olivolja / Oregano / Spiskummin / Paprikapulver / Salt / Sallad / Turkisk yoghurt / Sriracha.

Gör så här: Rosta avrunna kikärtor i en torr stekpanna, addera olivolja, oregano, spiskummin, paprikapulver och salt när kikärtorna har fått lite färg. Fräs ihop och smaka av.

Fördela kikärtorna på ett tortillabröd, smula över fetaost, ringla över lite olivolja och lägg på ett tortillabröd som lock. Stek i olivolja på båda sidor. Använd hög värme, vänd försiktigt så inget faller ur och pressa försiktigt ihop bröden under stekningen.

Dela i bitar och servera med sallad och yoghurt som du spetsar med sriracha.

PASTA PESTO med TOMATSALLAD och BRÖDKRUTONGER

2017-07-15

Spagetti / Basilika / Vitlök / Citron / Tomater / Rödlök / Gårdagens surdegsbröd / Blandade nötter (valnötter, hasselnötter, mandlar, el någon av de nämnda) / Parmesan / Olivolja / Flingsalt

Gör så här:
Pesto: Mixa en kruka basilika med 1 vitlöksklyfta, saften från 1/4 citron, 1/2 dl olja och 1/2 näve nötter. Tillsätt mer olja vid behov, smaksätt med flingsalt. Riv ner 1/2 dl parmesan. Blanda ner peston i nykokt spagetti.

Tomatsallad: Blanda solmogna tomater, finhackad rödlök, olivolja, en skvätt citronsaft och flingsalt.

Brödkrutonger: Riv gårdagens surdegsbröd i mindre bitar, rosta dem sedan i en stekpanna tillsammans med en skvätt olja.

JORDGUBBSPLOCK

2017-07-14

Jordgubbar / Turkisk yoghurt / Citronmeliss. 

TRÄDGÅRDSPASTA

2017-07-11

Morötter / Gröna bönor / Gula bönor / Sommarlök / Vitlök / Matlagningsgrädde / Olivolja / Rapsolja / Färsk timjan / Spagetti / Ruccola / Flingsalt / Svartpeppar 

Gör så här: Dela morötterna och lägg tillsammans med bönorna i en ugnsform. Ringla över rapsolja, lägg ner några kvistar timjan och flingsalt. Rosta i ugnen på 225 grader.

Fräs hackad vitlök och hackad sommarlök i olivolja, häll i matlagningsgrädde och låt sjuda ihop. Smaka av med salt. 

Blanda såsen med nykokt spagetti, toppa med de rostade grönsakerna och ruccola.