månadsarkiv: januari 2018

COLESLAW

2018-01-30

Morot / Vitkål / Majonnäs / Creme fraiche / Citron / Salt / Peppar.

Gör så här: Skiva eller riv morot och vitkål tunt, använd rivjärn eller mandolin. Blanda med majonnäs och creme fraiche till önskad konsistens (eller med turkisk yoghurt). Smaksätt med salt, peppar och citronsaft.

INLAGD INGEFÄRA

2018-01-29

Ingefära / Risvinäger / Socker / Vatten

Gör så här: Skala ingefäran, enklast är att använda en liten sked och skrapa av skalet. Skiva ingefäran tunt på en mandolin. Koka upp vatten, ta åt sidan, lägg i ingefäran och låt den dra i en kvart. Sila bort vattnet och lägg ingefäran i en glasburk.

Värm 1 del socker och 2 delar risvinäger så att sockret smälter. Häll blandningen över ingefäran, vätskan ska täcka ingefäran (testa dig fram beroende på storlek på ingefäran, 1 dl vinäger och 1/2 dl socker till en normalstor bit ingefära borde funka fint). Förvara i kylskåp.

UGNSBAKAD BLOMKÅL

2018-01-23

Blomkål / Fetaost / Kapris / Persilja / Salladslök / Olivolja / Flingsalt

Gör så här: Dela blomkålen i skivor, placera dem i en ugnsform, ringla över olivolja, riv över flingsalt och vänd runt. Baka i ugnen på 225 grader.

Smula fetaosten, skiva salladslöken och hacka kaprisen. Blanda samman och placera röran på den ugnsbakade blomkålen, ringla över olivolja och sätt in i ugnen igen. Beräkna ca 30 minuter för blomkålen, plus ca 10 minuter extra när fetaoströran ligger på.

NUDELSALLAD

2018-01-02

Risnudlar / Avokado / Mango / Sojabönor / Spenat / Salladslök / Gurka / Fetaost / Jordnötter / Kikkoman soja / Fisksås / Lime / Koriander / Sesamolja / Torkad chili / Flingsalt.

Gör så här: Koka nudlarna och smaksätt dem med sesamolja, fisksås, soja och lime. Droppa försiktigt ner ingredienserna och blanda runt.

Arrangera nudlarna och övriga ingredienser på en tallrik, smaksätt med flingsalt och torkad chili.